måndag, oktober 08, 2007

Rödebytragedin

Varför är det kul att reta någon som är förståndshandikappad?
Vem är det som är förståndig egentligen?

Jag blir så trött av att höra att höra om mobbingen mot en förståndshandikappad kan pågå. En hel familj tvingas leva under hot från ungdomar med trakasserier, ofredande och skadegörelse. Och polisanmälningar hjälper tydligen inte .

Jag ser det ibland även på jobbet. Unga killar och tjejer retar och stressar en förståndshandikappad kille. Varför då? Vilket nöje är det att se någon skrika och bita sig i armen?

Frustrerad över oförståndet från de "förståndiga" säger jag:
- sluta.
Då säger de:
- vi har inte gjort något!
För de är inte förståndiga nog att inse vad upprepade små händelser innebär.

Jag försvarar inte hämnden. Den är djupt tragisk. Men jag förstår känslorna bakom.

Alla har vi fått ett förstånd, vissa har dokumenterade begränsningar.
Andra har inte fått förstånd att använda sitt förstånd.


Andra bloggar om:

Inga kommentarer: