fredag, oktober 05, 2007

på Mauritz, en dag mitt i veckan

Ensam står hon framför mig i kön och vill betala med kort. Men det går inte på Mauritz och hennes få kontanter räcker inte till kaffe och plommonbulle.
Hon tar kaffet och ställer sig vid fönstret där jag hängt min väska.

- ursäkta, säger jag och tränger undan henne en smula när jag kommer med mitt fika.

Ur tomma intet, som det verkar, dyker nu en en man upp med ett fåraktigt leende. Han säger överdrivet glatt till kvinnan bakom disken:
- jag köper en bulle till tjejen där som tröst för att hon inte fick handla idag.
Hon får bullen av mannen som går ut. Han tittar in på henne genom fönstret och ler fåraktigt. Kvinnan står oberört kvar och börjar mumsa på sin bulle.

hmm, varför fikar de inte tillsammans? vadå inte fick handla? som tröst...?

Hon ser "normal" ut. Han har ett fåraktigt leende över hela ansiktet där han står på utsidan och tittar in. Men han verkar gå iväg, försvinner som han gör ur mitt synfält.
Vad är jag med om?

Jag dricker min 9:a (extra stark cappuccino i en skål) och äter min nybakade äpplebulle. Alltid lika gott.

Väl ute på gatan ser jag mannen med det fåraktiga leendet. Han är kvar och han tittar snett in på kvinnan som lugnt dricker sitt kaffe och äter sin plommonbulle. Varför står han där och tittar? Varför fikar de inte tillsammans?

Jag går.

Men
vad är jag med om?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skumt...men han kanske hade hakat på den nya snälltrenden, eller så var han med i Anonyma klubben där man gör goda gärningar i hemlighet. Fast han var ju inte anonym... nä du, jag har ingen aning vad de höll på med.

Go:ran sa...

jag trodde oxå på anonyma snäll klubben ett tag, men ler man fåraktigt så verkar man inte snäll

Anonym sa...

Jag tror han försökte ragga. Fast på ett förvirrat och dåligt sätt. Det funkade ju iaf uppenbarligen inte. Oväntade, oförklarliga händelser och sedan försvinna och kanske hoppas på att följa upp senare. Plantera ett frö. Eller så var det hennes personliga stalker. Kanske var det fröet som började växa där. Let's hope not.

Go:ran sa...

vi får hoppas på det positiva lilla fröet.