torsdag, augusti 07, 2008

humlan

Hittade en humla på golvet i duschrummet. Jag vet inte om den flugit vilse eller om den väntade på sin tur till duschen.

Det sägs ju att humlor egentligen inte kan flyga. Enligt aerodynamikenslagar är de inte skalenliga med hur en "kropp" skall ta sig fram i luftrummet. Men det vet inte humlan så den flyger ändå.
Är då humlan dum eller smart? Hur skall vi kunna veta? Det finns väl ingen som kan prata med humlor.

Är det för att den inte fattar bättre så är det ju bara bra för humlan. Då kan den ju flyga.

Eller det kanske inte är någon som upplyst humlan om dess begränsningar. Vem det nu skulle vara. Men även det är ju bra för det är ju då bara att flyga vidare.

Det kanske är så att humlan är smartare än teorierna och insett att om jag gör på detta vis så kan jag flyga. Vad förståsigpåarna säger, det struntar jag i. Jag gör det på mitt vis. Inga påstådda yttre eller inre begränsningar kan stoppa mig från att bli den jag vill vara. Och då blir det så.

Nå, humlan i duschrummet var nog lite vilsen och bortflugen. Duschen var ju ledig. Eller om den kanske glömt hur man flyger/kommit till insikt om påstådda aerodynamiskalagar... Vad vet jag. Jag kan ju inte prata med humlor. Däremot var inte humlan människorädd utan den lät sig ledas upp på flugsmällan för att bli utburen till naturen. Där den kunde göra det "omöjliga" och flyga iväg!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Det där om humlan och dess påstådda oförmåga att flyga finns tjusigt förklarat i en bra bok som heter "Faktoider". Man har sedan ett bra tag kunnat bevisa att de visst kan flyga även enligt våra beräkningar.
Kram miss know it all.

Go:ran sa...

ml och miss know it all:
Jag är glad att Du finns. :-)
Och jag skall kolla in boken.
Men visst är det spännande att beräkningarna inte alltid stämmer.