lördag, juni 07, 2008

Fotbolls EM 2008

asch då, inte i år heller.
När fotbolls-EM drar igång finns jag inte med i startelvan
eller inte ens i truppen. Det blir inga intervjuer och kommentarer från mig där jag kan få säga:
- bollen är rund, planen rektangulär och allt kan hända...

Skall sanningen fram så var det flera år sedan som jag la skorna på hylla och pensionerade mig som aktiv spelare. Och skall sanningen fram en gång till så var jag nog aldrig ens bra. Fast jag var dubbelt så bra på att trixa som att dribbla. Dribbla jag bort en motspelare så kunde jag trixa två på huvudet... Tänker jag efter får jag helt enkelt erkänna att jag aldrig varit med i något nationellt seriesystem som fotbollsspelare, korpen undantaget.

Men om, Om jag hade blivit uttagen till spel så undrar jag hur Lars Lagerbäck tänkt om mina kunskaper ur mitt brokiga fotbollsliv och vad som avgjort. Valet hade utgått ifrån följande färdigheter: freestylande alltiallo, ofrivillig målvakt eller spelbreddande anfallsspelare.

Mitt medlemskap i GIF (Görans IF) är på livstid. Det är jag och min kompis Göran som startade en fotbollsklubb ihop. Det var vi och vi hade oftast inga motståndare, möjligtvis att vi lånade in någon medspelare (A) ibland. Men det var naturligtvis svårt att platsa om man inte heter Göran. Vi dribblade och trixade för oss själva. Det var en lycklig tid, enkel och självklar.

Därefter och eventuellt lite parallellt träffades några fler kompisar på söndagskvällarna för att spela. Det slutade ofta med mig i mål. Ingen ville stå men den skotträdde ville ju ändå ingå i laget och där fanns en plats för mig. Mitt värde låg i att vara ofrivillig målvakt.

En hel del år senare blev det korpspel och min position flyttades fram till möjlig målgörare. Anfall är ju bästa försvar och en omöjlig plats att misslyckas bakåt på. Men jag var för genialisk för sammanhanget. Istället för att gröta ihop mig med alla andra och bollen i mitten sprang jag ut på kanten för att bredda spelet. Därifrån såg jag mig göra tjusiga inspel. Men varken motspelare eller boll följde oftast med mig ut på kanterna.

Så Lars, jag tror att den första tiden i GIF kommer att avgöra. Min roll som freestylande alltiallo är helt bländande. Om det nu finns en sådan plats i landslaget.

Jag skall i alla fall ut och freestyla nu, igen...

Inga kommentarer: