fredag, april 28, 2006

Medarbetarskapskurs

I lördags tillbringade jag dagen med att vara på kurs med jobbet. Underbart att känna på lite oakademiskt upplägg (dvs. efter a kommer b kommer c ...) och roligt med en kollega som försökte lära mig något.

I år, och några år framåt, står det "Medarbetarskap, det personliga engagemanget" på pärmen. Några ämnen känns igen typ, intra- och interpersonellkommunikation. Fast uttryckt med andra ord. Undrar om mina poäng från den kursen kan vara till någon hjälp?

Att ha ett personligt engagemang låter bra, men tittar jag på fler rubriker så är det Ansvar, Lojalitet, Initiativ och Personlig effektivitet. Det känns lite som om piskan kommer fram.
Jag väntar och ser innan jag drar förhastade slutsatser.

Förhoppningsvis är denna kurs bättre förankrad än den förra. Den
hette "FörsäljningSJakten". Vi skulle sälja mer, tjäna mer pengar till
företaget och Våra förbättringsförslag var välkomna. Vi fick lära oss
hur man lämnade konstruktiva förslag som chefen inte kunde avvisa.
Så jag gjorde ett konstruktivt förslag. Jag ägnade veckor för att kolla
upp kostnader och vinster som underlag till mitt förslag.
Och jag skickade in mitt förslag. Det har gått två år nu...

En annan sak med den nya pärmen är att under flik 3 (tydligt utmärkt med siffran 3) finns möte 2 (tydligt utmärkt med siffran 2). Under flik 4 finns möte 3, etc. Någon konsult har tänkt till och skapat den logiska kullerbyttan.

Men det blir nog bra.
Medarbetare i alla länder förena er runt kursbordet.
Sedan bowlar vi.

Inga kommentarer: