fredag, september 28, 2007

mediakamp

Det är skillnad på mediakampen mellan ort och ort. I min arbetarstad räcker inte läsarna till för två morgontidningar och vill man ha en Metro ligger de fridfullt i sitt ställ.

Men åker man till Göteborg tar sig medias kamp om läsarna helt andra dimensioner. Jag blir överfallen. Då tänker jag inte på stora bokstäver på löpsedlar eller de stora reklampelarna som vältrar sig över mig. Nä, det är när jag kommer ut på Drottningtorget det stora tidningsöverfallet sker. Då får man bokstavligt bokstäverna upptryckta i
Det är punkt se, metro och göteborg city som sträcks fram till mig från tidningsbud (?) som om de var tiggare.
-hjälp mig. - skänk mig en stund. - ta mig, snälla.
Låt mig vara, tänker jag.

Frågan är om jag skall ta första bästa och sedan försvara mig med den mot övriga tiggare?
Eller skall jag ge bort min dyrbara tid till alla?
Eller skall jag nonchalant motstå alla tiggerier?
Jag kanske skall ta och vifta bort dem med min lokaltidning?

Som om det inte är tillräckligt många val ändå.
Jag går och tar en extra stark cappuccino på Mauritz och funderar på saken.

Inga kommentarer: