tisdag, augusti 21, 2007

Re: att fira / om livets tvära hopp

Jag firade häromdagen...
"Att fira" låter trevligt men det är dubbelbottnat.

Man kan fira av, man kan fira upp, man kan fira ner.
Det kan betyda att gradvis släppa efter,
gratulera, lyckönska, hedra och celebrera.
Man kan kanske fira bort, fira hit och fira dit oxå.

men

Pappa är grå, grå som aska, han är aska.
Jag firade ner urnan med min pappa i hålet,

mitt i den kirurggröna plasten.


Lite lustigt att man gräver ett hål och täcker det med en plastduk som påminner om en operationsduk. In i det sista kom han inte undan en operation, en operation som inte räddade hans liv utan satte punkt för jordelivet. Han borde blivit opererad tidigare. Men hur opererar man in styrka att bli bra?

så att

Jag firade ner urnan i hålet
Jag släpper gradvis efter ...

Vila i frid pappa


Och aldrig tidigare har ditt familjeträd burit mer frukt

Kan man fira det...

Inga kommentarer: