lördag, juni 02, 2007

handla på krita

Jag befann mig på macken och drack kaffe i väntan på något bättre. Kaffet smakade tjära, vilket kanske inte är någon överraskning på en mack. Man skall göra det man är bäst på och en mack är en mack är en mack.
Saker och ting förändras...

Det har hänt att jag går till min lokala mataffär och gjort inköp utan att mina pengar "fått följa med". Alltid lika pinsamt. Men det brukar funka som så att jag brukar få ta med mig varorna hem och komma tillbaka och betala senare, dvs. handla på krita. Senaste gången pengarna inte följde med fick jag stå där med min otvättade hals. För nu hade de slutat med möjligheten med att handla på krita.
Saker och ting förändras...

Nåväl, medans jag stod där på macken och smuttade på mitt tjärkaffe kom bossen för mataffären, samma kedja som min lokala men den maxade varianten, inrusande och beklagade sig. Han hade glömt sin plånbok i sin stora affär eller om det var i sina andra byxor/bil... Spännande, tänkte jag, för tankat som han gjort stod han där med sin otvättade hals. Vad göra? Slanga tillbaka bensinen eller ringa någon som kom dit och löste ut honom. Eller handla på krita!
Naturligtvis presenterade han sig och frågade om sina möjligheter. Är jag trovärdig? Kan jag komma tillbaka snart och betala? Jag har ju en stor mataffär.
Han var trovärdig. Jag var det inte... Han fick lämna ett personnmmer (sitt??) och åka och hämta pengar.
Saker och ting är olika...

Inga kommentarer: